Szybkie i potężne maszyny – samochody sportowe fascynują wszystkich fanów motoryzacji, nawet tych, którzy sami za kółkiem siadają okazjonalnie.
Samochód Rajdowy WRC to jeden z przykładów tego, jak nowoczesne technologie pozwalają na zwiększenie osiągów i pokonywanie kolejnych barier, które jeszcze kilka lat temu zdawały się być nie do pokonania. Niezwykle istotny jest każdy etap tworzenia takiego samochodu – do projektu po pierwsze testy techniczne.
Czym wyróżniają się samochody rajdowe?
Początkowo do wyścigów samochodowych, w tym rajdów używane były samochody, które poruszały się na co dzień po miastach. Z czasem zaczęto doskonalić poszczególne modele. Konstruktorzy też zaczęli projektować samochody przeznaczone do wyścigów torowych i ulicznych. Z czasem zaczęto też dostosowywać pojazdy biorące udział w rajdach do wymogów tej rywalizacji.
Każda dyscyplina sportu motorowego ma swoje wymagania co do samochodów, które biorą udział w zawodach. W przypadku rajdów WRC do udziału dopuszczane są pojazdy zbudowane na bazie zwykłego samochodu, który produkowany jest w co najmniej 2500 egzemplarzach. Pojazd musi być dostosowany do wytycznych FIA (Międzynarodowej Federacji Samochodowej).
W samochodach, które mają być dopuszczone do udziału w rajdach wprowadza się zmiany takie jak:
-
zmiana pojemności silnika do 2 litrów;
-
wyposażenie samochodu w turbosprężarkę i napęd na cztery koła;
-
wyposażenie samochodu w aktywny centralny dyferencjał;
-
montaż sekwencyjnej skrzyni biegów;
-
montaż elementów aerodynamicznych (np. spojlery);
-
montaż systemu podtrzymywania ciśnienia doładowania (tzw. Anti-Lag).
Waga samochodu WRC powinna wynosić co najmniej 1230 kg, przy czym silnik powinien być maksymalnie cofnięty w głąb komory silnikowej, co pozwala na uzyskanie równomiernego rozłożenia wagi.
Najwięksi producenci samochodów rajdowych WRC bazują na swoich flagowych pojazdach, które dopuszczane są do ruchu drogowego, modyfikując je w sposób taki, aby w pełni spełniały założenia FIA.