Nie ma co oszukiwać. Ten temat jest naprawdę trudny do analizy. Są osoby które uwielbiają 1.6 hdi jak i również te, które są wrogami takich rozwiązań i wyrażają wysoce negatywne opinie o silniku 1.6 hdi. Jak to zwykle w życiu bywa, prawda bywa zawsze po środku.
Zacznijmy może od największych zalet silników 1.6 hdi, które sprawiają, że opinie o nich często są pozytywne. Dzięki swojej znaczącej popularności, potencjalny nabywca nie będzie miał żadnych problemów z częściami zamiennymi. Wszystkie dostępne są od ręki, a ich ceny okazują się przystępne. Przykładowo: rozrząd kosztuje 600 zł, wtryskiwacze – 900 zł za sztukę, a dwumasowe koło zamachowe – ok. 1300 zł. Koszt regeneracji turbosprężarki zależy od jej rodzaju – tańsze to wydatek 800 zł, droższe – 1500 zł. W razie większych problemów można kupić nawet cały silnik. To koszt między 1500 a 4500 złotych. Czy to jest dużo? Oczywiście że nie. Biorąc pod uwagę ile musimy zapłacić za poszczególne części, jest to naprawdę mało.
O dziwo także, silniki 1.6 hdi są również niezwykle wytrzymałe. Silniki 1.6 Hdi bez większych problemów przejeżdżają ok. 300 tys. km. Jeśli są użytkowane delikatnie, są w stanie pokonać nawet dwukrotnie więcej. 600 000 km to naprawdę sporo na jednym silniku. Jak widać, silniki te mają naprawdę spore zalety. Obok których w żaden sposób nie można przejść obojętnie. Dlaczego zatem jest aż tak wiele negatywnych opinii o silnikach 1.6 hdi? Cóż, powód takiego stanu rzeczy jest niezwykle prosty. Mianowicie poza zaletami, silnik ten posiada całkiem sporo wad.
Jednym z najpoważniejszych problemów jest fakt, że w przypadku tego samochodu często dochodzi do uszkodzenia turbosprężarki. W przypadku silnika 1.6 HDi uszkodzenia turbosprężarki najczęściej spowodowane są stopniowym pogarszaniem się jej smarowania. Winę za to ponosi przewód olejowy wraz z sitkiem, które wyłapuje zanieczyszczenia z oleju. Z czasem ich drożność się pogarsza (na ściankach zalega skrystalizowany olej), a wystarczy kilka sekund bez oleju, aby turbosprężarka wymagała wymiany. Jej koszt (poza ASO)wynosi od 1700 do 2700 zł, ale przed wymianą trzeba też oczyścić układ olejowy. Wielu osobom właśnie fakt, że tak często dochodzi do uszkodzenia turbosprężarki, bardzo przeszkadza. Czy zatem powinniśmy zainwestować w silnik 1.6 hdi? Tutaj odpowiedź brzmi: to zależy. Czy zalety, które oferuje ten silnik są właśnie dla was i czy jesteście w stanie przeżyć jego ewentualne wady. Zróbcie potencjalny rachunek zysków i strat.