Awaria dwumasy – wymiana koła dwumasowego i alternatywy

0
1720

Koło dwumasowe ma wiele zalet. Gwarantuje wysoki komfort jazdy, niską absorbcję drgań układu napędowego i stosunkowo niewielkie zużycie paliwa w pojeździe. Niestety też często ulega rozmaitym uszkodzeniom, a jego naprawa należy do bardzo kosztownych. Awaria dwumasy – czy zostaje tylko wymiana koła dwumasowego? Czy istnieją tańsze i lepsze sposoby na naprawę?

Awaryjna dwumasa

Dwumasowe koło zamachowe, stosowane między innymi w samochodach ciężarowych, składa się z wielu elementów wrażliwych, które stosunkowo szybko ulegają rozmaitym uszkodzeniom.

Najbardziej awaryjne okazują się zastosowane w nim tłumiki skrętne. Zużyte lub zniszczone, wpływają bardzo istotnie na komfort prowadzenia auta. Gdy przestają spełniać swoje zadanie, każde wciśnięcie i puszczenie pedału gazu skutkuje irytującym stuknięciem.

W kole zamachowym typu dwumasa „pada” także łożysko na połączeniu koła z wałem napędowym, które nie jest stosowane w klasycznych, litych kołach zamachowych. Często pojawiają się na nim tzw. luzy mogące powodować uszkodzenie całego koła.

Awarie dwumasowego koła zamachowego są o tyle niebezpieczne, że nie tylko pogarszają w dużym stopniu komfort jazdy, ale również mogą prowadzić do uszkodzenia całego układu i skrzyni biegów.

Naprawa i wymiana dwumasowego koła zamachowego

Gdy kierowca samochodu osobowego czy ciężarowego wyposażonego w dwumasę zauważy niepokojące sygnały świadczące o jej możliwej awarii, powinien niezwłocznie udać się do swojego mechanika lub odwiedzić profesjonalny serwis samochodowy w celu usunięcia usterki.

Podstawowym rozwiązaniem proponowanym przez większość warsztatów mechanicznych i autoryzowanych serwisów (zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych) jest wymiana dwumasy. Na jej cenę składa się koszt zakupu części oraz usługi wymiany koła dwumasowego.

Taniej i lepiej – alternatywa dla dwumasy

Czasem jednak lepiej postawić na zamiennik koła dwumasowego, będący świetną alternatywą zarówno ekonomiczną, jak i techniczną. Renomowany producent części samochodowych Valeo (dostarczający m.in. skrzynie biegów do połowy ciężarówek w Europie) proponuje tego typu rozwiązanie – jest nim zestaw konwertujący K4P.

Konkurencyjny cenowo zamiennik koła dwumasowego K4P Valeo dostępny jest w oddziałach i punktach partnerskich Autos znajdujących się w całej Polsce, a także w Czechach i na Słowacji  – ich lokalizacje znajdziesz na stronie internetowej firmy. Nie tylko idealnie spełnia on funkcję dwumasy, ale też jest od niej dużo trwalszy. Zastosowane w nim tłumiki drgań tarczy sprzęgła nie muszą być wymieniane przed naturalnym zużyciem materiału ciernego tarczy.

Po zamontowaniu zamiennika dwumasy K4P produkcji Valeo, pojazd zużywa dokładnie tyle samo paliwa, co z kołem dwumasowym. Nie wymaga podnoszenia obrotów biegu jałowego. Dodatkowo, zestaw nie jest wrażliwy na styl jazdy kierowcy. Drgania układu napędowego przy jego zastosowaniu są jedynie minimalnie większe niż przy dwumasie.

Stosowane w autach osobowych i ciężarowych koło dwumasowe ma wiele elementów wrażliwych, ulegających częstym awariom – ich uszkodzenia są szczególnie niebezpieczne i mogą prowadzić do zniszczenia całej skrzyni biegów. Oczywiście, dwumasę w samochodzie można wymienić na nową, jest to jednak bardzo kosztowny sposób na usunięcie usterki. Znacznie lepszym pomysłem, szczególnie dla osób posiadających samochody ze starszych roczników, jest użycie zamiennego zestawu K4P od Valeo.

Materiał przygotowany na podstawie informacji z valeoservice.pl.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

Motoryzacja to moje życie! Od lat interesuje się samochodami, a od kilku ścigam się w amatorskich rajdach moją poczciwą czerwoną strzałą ;-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ