Turbosprężarka to urządzenie mechaniczne montowane w samochodzie. Urządzenie, które w silnikach używanych nowoczesnych autach napędzane jest przez gazy spalinowe produkowane w silniku. Gazy wylotowe zwiększają obroty sprężarki, a ta powoduje zwiększenie ilości zasysanego powietrza. Większy wydatek dostarczanego powietrza do cylindrów zwiększa osiągi silnika.
Jak działa turbosprężarka?
Turbosprężarkę napędzają gazy wylotowe silnika. Gazy spalinowe przepływają przez rotor turbiny. Kiedy spełnią swoje zadanie wypuszczane są przez układ wydechowy. Wał główny sprężarki wprawia w ruch obrotowy wirnik turbiny. Dalej przekazywany jest na wirnik sprężarki. Wirnik doprowadza do sprężenia powietrza. Powietrze zasysane jest przez rurę dolotową i filtr.
W nowoczesnych samochodach stosowany jest tak zwany intercooler. Rozgrzane po sprężeniu powietrze, przed wprowadzeniem do komory silnika jest schładzane.
Działanie turbosprężarki pozwala na podniesienie wydajności silnika i osiągów. Chcąc podrasować bestie pod maską potrzeba naprawdę niewiele części samochodowe do tuningu.
Jednak wróćmy jeszcze na chwilę do sprężarek. Turbosprężarka podzielona jest na dwie części. Pierwsza to turbina. Druga zaś nazywana jest sprężarką. Oba elementy łączy w jedna całość wspólny wał. Jedna część jest gorącą, druga dla odmiany zimna. Nazywa się je tak od temperatury czynników przepływających przez obie wymienione części. Turbina i sprężarka zbudowana jest w formie wirnikowe z łopatkami.
Na turbosprężarkę składają się jeszcze elementy, które nazywają się po prostu pierścienie uszczelniające. Do równej pracy potrzeba jeszcze jednego elementu. Elementu, który stabilizuje pracę wału. Są to łożyska ślizgowe i bardzo ważne łożyska oporowe. W sprężarce samochodowej występują niesamowite siły, które mogłyby w jednej chwili doprowadzić do awarii. Kanały olejowe, które znajdują się w wielu miejscach konstrukcji turbiny rozprowadzają środek smarny zapewniając płynną pracę wszystkim elementom obracającym się z wielkim impetem.
Cały problem z pracą silnika spalinowego jest stosunek powietrza do paliwa. Dostarczenie materiału pędnego nie stanowi problemu ze względów konstrukcyjnych. Sporym kłopotem zawsze była ilość powietrza. Zastosowanie innych parametrów filtrów może doprowadzić do uszkodzenia cylindrów. Ponieważ wraz z większą przepuszczalnością wkładu filtra zwiększa się kaliber i ilość drobin mineralnych dostających się do komory spalania. Sprężarka jest rozsądnym rozwiązaniem tego problemu i działa bez zarzutu.