Piękny i lśniący lakier to wizytówka każdego samochodu. Niestety każda pora roku wpływa negatywnie na lakier. W tym artykule zamieszczę kilka rad, które będą pomocne w utrzymaniu nieskazitelnego lakieru na karoserii.
Po pierwsze to co szkodzi. Najgorszym okresem dla karoserii są miesiące jesienno-zimowe, ponieważ duża wilgotność spowodowana przez odpady oraz środki stosowane w tym okresie przez służbę drogową sprzyjają powstawaniu korozji. Wiosną oraz latem największym zagrożeniem jest promieniowanie ultrafioletowe, które sprawia, że lakier staje się nieestetycznie matowy. Nie bez znaczenia są wtedy również ptasie odchody oraz owady. Zagrożeniem całosezonowym są również wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne powstałe na skutek na przykład uderzeń małych kamyków wstrzeliwanych spod kół innych samochodów.
Odpryski powstałe przed lub w trakcie zimy mogą przekształcić się w dosyć spore ogniska korozji.
Po drugie pielęgnacja. Odpowiednia pielęgnacja to dosyć złożony proces. Podstawą jednak jest częste mycie odpowiednimi środkami takimi jak szampony do samochodów czy inne zmywacze. Dobrze jest szybko usuwać takie zanieczyszczenia jak owady i ptasie kupy, ponieważ pozostawione mogą wejść w reakcję z lakierem. Po wyczyszczeniu samochodu trzeba ocenić stan nawierzchni lakierniczej. Wszelkie ryski czy odpryski od razu powinny być zabezpieczane. Niewielkie ryski można potraktować specjalną pastą, ale niestety większe usterki karoserii wymagają wizyty u profesjonalisty w warsztacie blacharsko-lakierniczym.
Kiedy już mamy czystą i odpowiednio zabezpieczoną nawierzchnię trzeba przejść do etapu woskowania. Dzięki tej metodzie na karoserii tworzymy cieniutką warstwę ochronną, która dodatkowo pięknie nabłyszcza lakier. Jest to dosyć czasochłonny ale opłacalny zabieg.
Kiedy na pielęgnację jest za późno – lakier jest zmatowiały oraz pełno w nim uszkodzeń czy ubytków warto się zdecydować na polerowanie mechaniczne. Niweluje uszkodzenia oraz nadaje blask lakierowi. Nie należy stosować zbyt często, ponieważ za każdym razem zmniejsza się grubość lakieru.