Łożysko sprzęgła

0
1957

Łożysko sprzęgła jest nieodłącznym elementem układu wysprzęglania, jednak dowiadujemy się o jego istnieniu zazwyczaj przy okazji wymiany sprzęgła na nowe. Łożysko sprzęgła jest dosyć prostą częścią i zazwyczaj wytrzymuje cały okres używania sprzęgła i nie trzeba się nim martwić przed wymianą sprzęgła na nowe. Zdarza się niestety jednak, iż łożysko sprzęgła ulega zużyciu szybciej niż samo sprzęgło.

Łożysko oporowe sprzęgła, inaczej nazywane łożyskiem wyciskowym, swoją nazwę otrzymało dlatego, iż pokonuje opór centralnej sprężyny sprzęgła. Większość nowoczesnych samochodów posiada łożysko oporowe sprzęgła osadzone na osi sprzęgła, w jej centralnej części. Na komplet sprzęgła składają się tarcza cierna, która dociskana jest przez tarczę dociskową do powierzchni koła zamachowego silnika. Tarcza sprzęgła znajduje się na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów a steruje nią łożysko oporowe. To właśnie jego ruch powodowany jest przez wciskanie i zwalnianej pedału sprzęgła.

Łożysko sprzęgła teoretycznie nie powinno ulegać zużyciu szybciej niż samo sprzęgło, teoretycznie okres jego żywotności powinien być zbliżony do trwałości sprzęgła. Niestety w niektórych przypadkach łożysko sprzęgła może zużyć się szybciej, na co najczęściej wpływ ma nieumiejętny styl jazdy kierowcy. Szczególnie nadużywanie sprzęgła i przetrzymywanie wciśniętego pedału w trakcie postoju na światłach czy w korkach ma niekorzystny wpływ na żywność łożyska sprzęgła.

Najczęstszym objawem świadczącym o zużyciu łożyska sprzęgła jest specyficzny szum, huczenie, wycie lub inne niepokojące dźwięki, które zazwyczaj ulegają nasileniu w momencie rozłączenia sprzęgła tzn. wciśnięcia jego pedału. Irytujące dźwięki zazwyczaj ustają po zwolnieniu pedału sprzęgła. O zużytym łożysku sprzęgła świadczyć mogą także rożnego typu problemy z pedałem sprzęgła takie jak skokowa praca a także problemy ze zmienienaniem biegów, utrudniona praca przekładni.

Tak naprawdę koszty robocizny w przypadku wymiany łożyska sprzęgła są niewiele mniejsze niż gdy wymieniamy cały komplet sprzęgła, dlatego też jeśli cały układ pracuje prawidłowo a jedynym problemem jest wyraźny hałas łożyska warto wstrzymać się z wymianą do czasu konieczności wymiany całego kompletu sprzęgła. Wymiana jedynie łożyska nie ma sensu ze względów ekonomicznyc. Jeśli jednak łożysko sprzęgła  w naszym samochodzie zużyło się całkowicie jesteśmy zmuszeni do jego wymiany na nowe. Całkowita awaria łożyska sprzęgła spowoduje, iż sprzęgło nie będzie mogło być wyłączone a co za tym idzie dalsza jazda będzie niemożliwa. Decydując się na wymianę samego łożyska sprzęgła powinniśmy sprawdzić stan takich elementów sprzęgła jak sprężyny, linki pedału, układu hydraulicznego oraz widełek wyłączających. Tak naprawdę warto również rozważyć przedwczesną wymianę sprzęgła wraz z łożyskiem, ponieważ pozwoli nam to zaoszczędzić sporo pieniędzy jeśli ma w niedalekiej przyszłości po wymianie łożyska okazać się że sprzęgło również uległo zużyciu i konieczna jest jego wymiana.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

Motoryzacja to moje życie! Od lat interesuje się samochodami, a od kilku ścigam się w amatorskich rajdach moją poczciwą czerwoną strzałą ;-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ