To urządzenie posiada każdy warsztat wulkanizacji

0
540
To urządzenie posiada każdy warsztat wulkanizacji

Wyważarka jest niezbędnym wyposażeniem każdego warsztatu, służącym do montażu opon. Przeznaczona jest do identyfikacji i eliminacji niewyważenia kół samochodów osobowych i ciężarowych, autobusów oraz różnego rodzaju sprzętu specjalnego.

Wyważarka do kół: zastosowanie

Niewyważenie to poważny problem powodujący drgania, przyspieszone zużycie gumy, zniszczenie elementów zawieszenia. Na przykład nierównowaga wynosząca zaledwie 20 g na 14-calowej tarczy podczas jazdy samochodem z prędkością 100 km/h powoduje obciążenia odpowiadające uderzeniu młotem 3 kg z częstotliwością 800 uderzeń na minutę. Szczególnie ważne wyważenie kół jest, gdy właściciele samochodów zmieniają opony letnie na zimowe lub odwrotnie.

Wyważarka składa się z takich elementów jak podstawa, na której zainstalowane są wszystkie inne jednostki sprzętu. Urządzenie równoważące. Jest to system oscylacyjny, w którym obraca się niewyważony wirnik. Jednostka napędowa składa się z silnika elektrycznego, obwodu sterującego i hamulca;

Urządzenie pomiarowe – obejmuje czujniki, obwody separacji płaszczyzn pomiarowych i wskaźniki. Urządzenie korygujące. Ważna jest też osłona ochronna, która zapobiega zranieniu pracownika podczas wyważania koła. Często wyważarka do kół jest automatyczna. Maszyna samodzielnie mierzy wymagane parametry za pomocą wbudowanych linijek elektronicznych. Pozwala to zwiększyć dokładność wyważania, a także skrócić czas operacji. Niezwykle ważny jest dobry wybór wyważarki do kół do warsztatu.

Zasada wyważania kół jest prosta

  • Koło zostaje zamontowane na wale maszyny.
  • Stożki służą do precyzyjnego pozycjonowania i centrowania obręczy.
  • Napęd elektryczny obraca koło do określonej prędkości.
  • Urządzenie pomiarowe określa parametry rotacji.
  • Dane są przesyłane do jednostki przetwarzania informacji w celu wygenerowania raportu diagnostycznego.
  • Raport jest wyświetlany na wyświetlaczu.

Pomiar charakterystyk rotacji opiera się na warunkowym podziale koła na cztery części z wykorzystaniem płaszczyzny poziomej i pionowej. Po przeprowadzeniu diagnostyki, stanowisko podaje zalecenia dotyczące adiustacji odważników, a także ich umiejscowienia.

We współczesnych wyważarkach wykorzystuje się wiele innowacyjnych rozwiązań, dzięki którym można zwiększyć wydajność pracy, dokładność i wygodę. Montuje się na przykład urządzenie. które pozwalają zamontować ciężarki, tak aby nie było ich widać. Pozwala to na zamontowanie obciążników po wewnętrznej stronie felg aluminiowych bez wpływu na ich wygląd. Dodatkowo urządzenia mogą być wyposażone w „ramię” pomiarowe z lustrem i oświetleniem. To urządzenie ułatwia mocowanie nowych, a także wyszukiwanie wcześniej zainstalowanych ciężarków. Z kolei optymalizacja płynności przebiegu to technologia, która umożliwia skompensowanie wad kształtu felgi poprzez wykrycie położenia ciężkiego miejsca w oponie przed wyważeniem;

Niektóre modele mają również inne przydatne funkcje. Należą do nich uwzględnienie wyważonych kół, system autodiagnostyki, tryb pracy dla dwóch pracowników dla możliwości jednoczesnej konserwacji kół dwóch samochodów.

Korekta niewyważenia wymaga mocowania obciążników kół do obręczy. Nakładane obciążniki do kół są mocowane do felgi za pomocą młotka do obciążników do kół. Dostępnych jest kilka rodzajów ciężarków przyczepianych w odstępach co 1/4 uncji. Dostępne są różne rodzaje klipsów, aby dostosować je do różnych typów kół i kołpaków.Obciążniki naklejane mogą być również stosowane do felg aluminiowych. Obciążniki taśmowe są dostępne w paskach, które można przyciąć na odpowiednią długość, aby uzyskać pożądaną wagę. 

Obciążniki te mocuje się za pomocą dwustronnej taśmy klejącej po oczyszczeniu okolicy koła. Obciążniki naklejane na taśmę można umieścić w ukrytym miejscu po wewnętrznej stronie koła, dzięki czemu nie są widoczne na zewnątrz. Dostępne są również listwy chromowane.  

Istnieją dwa rodzaje wyważania kół:

  1. statyczne 
  2. dynamiczne. 

Statyczne oznacza, że obiekt jest nieruchomy. Dlatego przed wyważeniem komputerowym wykonywano wyważanie statyczne z kołem w spoczynku. Gdyby koło z niewyważeniem statycznym zostało zamontowane na wrzecionie z ciężkim punktem na górze, ciężki punkt samoczynnie obracałby się do najniższego możliwego położenia. Nierównowaga statyczna naraża koło na uderzenia pionowe (w górę i w dół), które zwiększają się wraz z większą prędkością. Uderzenia te występują, gdy opona ma ciężki punkt na jednym końcu bieżnika. Niewielkie niewyważenie, gdy koło jest w spoczynku, może spowodować dużą siłę uderzenia. Nierównowaga statyczna wywołuje zużycie opony, co powoduje efekt żłobienia, w wyniku czego na bieżniku opony powstaje tłoczenie lub ząbkowanie. Jest to bardzo niebezpieczne w kontekście, zwłaszcza szybkiej jazdy.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

Motoryzacja to moje życie! Od lat interesuje się samochodami, a od kilku ścigam się w amatorskich rajdach moją poczciwą czerwoną strzałą ;-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ