Bieżnik opony wpływa na takie kwestie, jak spalanie paliwa, zużycie opony oraz komfort prowadzenia pojazdu. Wybierając go należy kierować się stylem jazdy oraz właściwościami auta. Na rynku dostępne są trzy rodzaje bieżników – każdy z nich ma swoje wady i zalety i każdy jest dopasowany do potrzeb innego rodzaju kierowców.
Budowa bieżnika
Budowa bieżnika to elementy, takie jak bloki i żebra. Żebrem jest grzbiet, który ciągnie się po całym obwodzie opony. Z kolei pomiędzy blokami ulokowane są rowki i lamelki, odpowiadające za odprowadzanie wody oraz za poprawę prowadzenia samochodu. Rowki mają kształty asymetryczne lub też żebrowe. Bardzo istotny dla prowadzenia samochodu jest wzór bieżnika, który wpływa m. in. na właściwości jezdne pojazdu.
Charakterystyka bieżnika symetrycznego
Bieżnik symetryczny to najprostszy i zarazem najstarszy rodzaj bieżnika. Obie połówki w przekroju wzdłużnym mają ten sam wzór. Nie ma tu więc znaczenia umiejscowienie opony w stosunku do kierunku jazdy. Dzięki czemu bieżniki symetryczne są bardzo łatwe przy montażu. Bieżniki symetryczne są bardzo wytrzymałe i niełatwo się zużywają. Ponadto posiadają niski opór toczenia. Są stosunkowo ciche i zapewniają oszczędność paliwa. Ich zaletą jest wysoka stabilność w linii prostej. Do wad bieżników symetrycznych należą słabsze niż w innych typach parametry trakcyjne. Są jednak polecane ze względu na to, że posiadają dobry stosunek jakości do ceny. Są chętnie wybierane przez posiadaczy aut kompaktowych.
Najważniejsze cechy bieżnika symetrycznego kierunkowego
Opony z bieżnikiem asymetrycznym kierunkowym mają wzór w kształcie litery U lub V. Posiadają szerokie rowki na obwodzie oraz wgłębienia lejkowate. Ich zaletą jest przede wszystkim szybkie oraz efektywne odprowadzanie wody. Mają dobrą przyczepność do powierzchni Dzięki tego typu bieżnikowi zmniejsza się znacznie ryzyko aquaplaningu. Bieżnik ten sprawia, że opony posiadają przyczepność wzdłużną, dzięki czemu można osiągnąć znacznie lepsze hamowanie oraz przyspieszenie. Ponadto opony tego typu mają bardzo dobre możliwości trakcyjne na zaśnieżonych nawierzchniach.
Należy pamiętać, że ze względu na budowę bieżnika opony muszą być montowane zgodnie z kierunkiem jazdy, co może być problematyczne w trakcie montażu. Opony z bieżnikiem kierunkowym są też podatne na zjawisko tzw. ząbkowania, czyli nierównomierne zużycie boków powierzchni czołowej opony.
Cechy bieżnika asymetrycznego
Opony z bieżnikiem asymetrycznym mają inne kształty po zewnętrznej i wewnętrznej stronie bieżnika. Informacja na ten temat powinna znajdować się na boku opony. Po stronie zewnętrznej opony ulokowane są masywne klocki, które zapewniają stabilność na zakrętach oraz bardzo dobrą przyczepność na suchej nawierzchni. Wewnętrzna część bieżnika zapewnia z kolei większą liczbę rowków. Dzięki temu taka opona posiada lepszą trakcję oraz mniejsze znoszenie na zakrętach. Opony tego typu znakomicie się spisują na mokrej nawierzchni, gdyż szybko odprowadzają wodę. Przykładem mogą być opony Michelin Pilot Alpin 4.