Części samochodowe – co psuje się najczęściej?

0
201
Części samochodowe

Nawet najbardziej ostrożna, w stu procentach zgodna z zaleceniami producenta, eksploatacja samochodu nie uchroni nas przed różnego rodzaju awariami. Czasem są one wynikiem losowych sytuacji, ale dużo częściej odpowiada za nie zużywanie się poszczególnych elementów w toku normalnej eksploatacji. Oczywiście nie wszystkie podzespoły są w równym stopniu narażone na szybkie zużycie lub uszkodzenie. Które części naszych samochodów psują lub zużywają się najszybciej?

  1. Moc akumulatora
  2. Sprzęgło i jego awaryjność
  3. Przeguby, nadwozie i drążki kierownicze – na co zwracać uwagę
  4. Serce samochodu – silnik

Wiedza na temat tego, które podzespoły są najbardziej awaryjne lub podatne do zużycie przyda się właściwie każdemu kierowcy. Dzięki będzie mógł zwrócić większą uwagę na te elementy i w porę zareagować na usterki. To ważne, bo bardzo często awaria jednej części powoduje uszkodzenie innej, która jest z nią połączona – a to często oznacza wydatki dużo wyższe od tych, z którymi mieliśmy do czynienia na początku. By pomóc wam w uniknięciu tego typu problemów, przygotowaliśmy więc krótki poradnik, w którym omawiamy to zagadnienie.

Moc akumulatora

Awarie akumulatora zdarzają się bardzo często, ale rzadko budzą nas niepokój – są stresujące, ale rzadko oznaczają konieczność kosztownych napraw pozostałych podzespołów. Najczęściej spotykamy je zimą, podczas mrozów, chociaż ta część może odmówić posłuszeństwa również latem. Wynika to z określonej żywotności tych elementów. Warto przy tym pamiętać, że za problemami z rozruchem może stać nie tylko akumulator. Czasami odpowiada za nie również rozrusznik.

Sprzęgło i jego awaryjność

Sprzęgło to element odpowiedzialny za przeniesienie napędu z silnika do skrzyni biegów. Składa się z dwóch rozłączanych elementów – są to tarcza oraz docisk sprzęgła. Stykają się na zasadzie tarcia, co sprawia, że po pewnym czasie konieczna jest wymiana sprzęgła na nowe lub regeneracja. W sprzyjających warunkach sprzęgło może posłużyć nawet przez kilkaset tysięcy kilometrów. Jeżeli jednak nie stosujemy się do zasad jego poprawnej eksploatacji, konieczna będzie wcześniejsza wymiana.

Przeguby, nadwozie i drążki kierownicze – na co zwracać uwagę

Zadaniem tych elementów jest przenoszenie napędu z mechanizmu różnicowego. Ich awaria oznacza przymusowy postój bez możliwości dalszej jazdy. Warto więc właściwie zadbać o przeguby, unikając gwałtownego ruszania przy skręconych kołach oraz dynamicznego „brania zakrętów”.

Wykonana najczęściej z blachy stalowej karoseria jest narażona na wiele typów uszkodzeń. Nawet niewielkie kolizje mogą zostawiać na niej widoczne ślady w postaci wgnieceń lub rys. Ubytki lakieru otwierają zaś drogę do penetracji metalu przez korozję. Jeśli jest ona jedynie powierzchowna, stanowi jedynie mankament estetyczny. Jeżeli zaś będzie głębsza, może wyrządzić naprawdę poważne szkody.

Drążki kierownicze są mocno narażone na zużycie – zwłaszcza, jeśli zazwyczaj poruszamy się po drogach z dużymi nierównościami. O ich uszkodzeniu świadczą przede wszystkim stukoty i tym podobne dźwięki wydobywające się z okolicy silnika.

Serce samochodu – silnik

To duże uproszczenie, bo należy zaznaczyć, że awarie silnika są w rzeczywistości usterkami elementów wchodzącymi w skład jego osprzętu. Zazwyczaj okazują się wynikiem błędów ze strony kierowcy – niestosowania się do zasad eksploatacyjnych oraz zaniechań na gruncie wymiany i uzupełnienia środka smarnego.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Motoryzacja to moje życie! Od lat interesuje się samochodami, a od kilku ścigam się w amatorskich rajdach moją poczciwą czerwoną strzałą ;-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ