Diagnostyka problemów z sondą lambda

0
46
Diagnostyka problemów z sondą lambda

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele czujników i innych niewielkich elementów w naszym samochodzie odpowiada za to, że ten działa sprawnie. Jedna z takich niepozornych części, które mają bardzo silny wpływ na działanie silnika, jest sonda lambda, czyli niewielkich rozmiarów czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach. Wyniki tego pomiaru przekazywane są do silnika, gdzie przeliczany jest i ustawiany optymalny skład mieszanki, jaka trafia do komory spalania. Nazwa tego urządzenia pochodzi od greckiej litery lambda, używana jest ona do oznaczenia stosunku ilości powietrza do paliwa w mieszance.

Po co stosuje się sondę lambda?

Najprościej mówiąc sonda lambda odpowiada za analizę składu gazów wydechowych, na podstawie której reguluje skład mieszanki. Dzięki temu silnik wytwarza mniej szkodliwych substancji, które częściowo neutralizowane są w układzie oczyszczania spalin. Sonda lambda montowana jest przed katalizatorem, tuż za kolektorem wydechowym. Obecnie najczęściej używane są dwa rodzaje sond, mniej oraz bardziej zaawansowane. Sondy dwustanowe mają prostą konstrukcję i najczęściej stosuje się je w silnikach benzynowych, wskazują one czy mieszanka jest uboga, czy też bogata. Drugą grupą są sondy szerokopasmowe, które dokładnie podają skład mieszanki. Ten rodzaj sond najczęściej używany jest w silnikach Diesla, w których występuje filtr cząstek stałych. W nowych samochodach coraz częściej można spotkać dwie sondy lambda, z których jedna znajduje się przed katalizatorem, natomiast druga montowana jest za nim.

Diagnostyka sondy lambda

Uszkodzona sonda lambda może powodować spore problemy, takie jak zwiększenie spalania czy też większa emisja spalin. Aby podjąć odpowiednie kroki naprawcze, ważna jest odpowiednia diagnostyka, która pomoże wskazać, z jaką usterką mamy do czynienia i czy pojawiający się problem rzeczywiście ma podłoże w sondzie. Diagnostyka sondy lambda może zostać wykonana specjalnym testerem diagnostycznym, który wskaże jaki błąd wystąpił w urządzeniu. Diagnostyka może wykazać, że problem nie leży w samej sondzie, ale uszkodzona jest tylko grzałka, doszło do poluzowania kostki połączeniowej, lub zwarcia przewodów, które powodują błąd sondy. Oprócz diagnostyki komputerowej dobrze jest również wymontować sondę i obejrzeć.

Na co zwrócić uwagę, podczas diagnostyki sondy lambda?

Oględziny zewnętrzne sondy mogą nam dużo powiedzieć nie tylko o przyczynie ewentualnej awarii, ale również o stanie technicznych innych układów. Jeżeli na sondzie zauważymy biały nalot, może to być sygnał, że paliwo, którego używamy jest słabej jakości, z kolei czarny, tłusty nalot, wskazuje na spore zużycie oleju silnikowego. Kiedy na zewnętrznej obudowie sondy znajdziemy zielonkawy nalot, możemy podejrzewać, że do komory spalania przedostaje się płyn chłodniczy, z kolei nalot o zabarwieniu ciemnobrązowym, to znak, że stosowana mieszanka jest zbyt bogata, czego przyczyną może być problem z układem wtryskowym. Następnym krokiem w diagnostyce sondy lambda powinno być sprawdzenie napięcia referencyjnego na wtyczce przyłączeniowej, po odłączeniu sondy, a dalej kontrola grzałki sondy, gdzie należy zmierzyć napięcie oraz rezystencję. Na tym etapie mechanik powinien już zebrać odpowiednie informacje, w czym leży problem. Jeżeli diagnostyka wykaże uszkodzenie sondy lambda wskutek zużycia, czy innej usterki mechanicznej, należy zamówić i założyć nową sondę.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Motoryzacja to moje życie! Od lat interesuje się samochodami, a od kilku ścigam się w amatorskich rajdach moją poczciwą czerwoną strzałą ;-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ