Najczęstsze awarie autobusów

0
667
Najczęstsze awarie autobusów

Autobusy, podobnie jak samochody ciężarowe, poruszają się przez wiele godzin każdego dnia. Ich ciężar przekracza wagę typowego samochodu osobowego. Ma to oczywiście wpływ na awaryjność autobusów oraz na powstające w ich układach różnego typu awarie. Poniżej skupiamy się na najczęściej pojawiających się awariach, do których powinien być przygotowany każdy kierowca oraz pracownik firmy transportowej. Podpowiadamy jaki mogą mieć one wpływ na sprawność całego pojazdu oraz jakie mogą być przyczyny ich pojawienia się. 

Awarie w autobusach – przegląd najczęstszych problemów 

Zdecydowanie, najczęściej awarii ulega sprzęgło. Jest ono narażone na różnego typu szkodliwe oddziaływania fizyczne i mechaniczne. Z ich powodu, sprzęgło jest podatne na uszkodzenia zdecydowanie częściej niż w samochodach osobowych. Sprzęgło ma zazwyczaj przypisany przebieg, po którego przekroczeniu zaczynają się pojawiać pierwsze poważne objawy postępującej degradacji. Im bardziej intensywna eksploatacja autobusu, tym szybciej sprzęgło będzie ulegać usterkom. Szczególnie szkodliwy wpływ mają: częste i gwałtowne manewry, ruszanie pod górkę, startowanie na półsprzęgle.

Retarder to kolejna część łatwo podlegająca usterkom. Jego zadaniem jest pomoc w wytracaniu prędkości, co ma szczególnie ważne znaczenie w czasie uczestnictwa w ruchu ulicznym. Retarder znajduje się pomiędzy kołami napędowymi a skrzynią biegów. Głównym czynnikiem sprzyjającym występowaniu awarii jest nadmierne przegrzewanie się retardera. Ma to miejsce szczególnie w okresie letnim, bezpośrednio przed przystąpieniem do uruchomienia pojazdu. 

Układ klimatyzacji autobusowej 

System klimatyzacji to kolejne źródło niepożądanych awarii i usterek. Jest ona niezwykle ważna, gdyż ma wpływ zarówno na komfort pasażerów jak i samego kierowcy. Niewłaściwie użytkowanie oraz rzadko serwisowana klimatyzacja, może stać się siedliskiem bakterii i grzybów, które po uruchomieniu układu zostaną rozprowadzone po wnętrzu pojazdu. Dlatego nie należy zaniedbywać regularnego serwisowania systemu klimatyzacji, które warto przeprowadzać przynajmniej raz w roku (w okresie wiosennym). 

System klimatyzacji jest bardzo rozbudowany i składa się z kilku osobnych części połączonych w jeden układ. Najczęściej, awarie dają o sobie znać poprzez jego zaburzone funkcjonowanie. Jeśli wydobywają się z jego wnętrza nietypowe odgłosy, wibracje lub klimatyzacja emituje nieprzyjemny odór, wówczas warto poddać ją dodatkowemu serwisowaniu. Części do autobusów i układów klimatyzacji są stosunkowo łatwo dostępne i tanie (w porównaniu do komponentów pozostałych układów), dlatego nie należy oszczędzać na ich zakupie. 

Serwisowanie autobusów – i jego najważniejsze zasady 

Jedynie regularne przeprowadzanie serwisowania jest w stanie zabezpieczyć Twój pojazd przed niepożądanymi awariami, w tym także przed jego unieruchomieniem. Regularne przeglądy dokonywane są zazwyczaj dwa razy w roku, w posiadających specjalne uprawnienia salonach lub warsztatach. 

Szczególnie niepokojące są awarie powtarzające się. Jeśli po raz kolejny doszło do usterki tego samego elementu w obrębie danego pojazdu, wówczas dobrym pomysłem może być jego wysłanie do specjalistycznego salonu serwisowego, specjalizującego w określonym typie pojazdów lub układów, bądź wymiana danego komponentu na nowy.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

Motoryzacja to moje życie! Od lat interesuje się samochodami, a od kilku ścigam się w amatorskich rajdach moją poczciwą czerwoną strzałą ;-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ