Oględziny podwozia w samochodzie osobowym

0
169

Zakup samochodu używanego to loteria, jeśli ktoś się na autach nie zna. Co zrobić, by zakupiony samochód spełnił nasze oczekiwania oraz nie okazał się „skarbonką”? Na które elementy auta powinno się zwrócić uwagę, by uniknąć rozczarowania? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w dalszej części artykułu.

Zanim zabierzemy się za oględziny podwozia samochodu, warto obejrzeć go wizualnie. Trzeba dokładnie przyjrzeć się karoserii – czy nie ma w niej ubytków i zbyt dużych ognisk rdzy. Warto też wykonać badanie grubości warstwy lakieru za pomocą specjalnego miernika. Jeśli wyniki testów są zadowalające, należy przeprowadzić oględziny podwozia samochodu.

Jak przeprowadzić oględziny podwozia?

Najrozsądniejszym posunięciem jest w tej sytuacji wyjazd do zaufanego mechanika lub diagnosty samochodowego. Taka osoba wejdzie pod auto i oceni stan techniczny tego, co się pod nim znajduje. Jeśli jednak kupujemy auto za nieduże pieniądze, możemy sami dokonać wstępnych oględzin podwozia, bez konieczności podnoszenia auta czy wjeżdżania na kanał serwisowy.

Pierwszym krokiem do sprawdzenia kondycji zawieszenia pojazdu jest wizualna ocena przestrzeni między kołem a nadkolem. Należy sprawdzić tą przestrzeń z prawej oraz lewej strony pojazdu. Jeśli po obydwu stronach jest identyczna – najprawdopodobniej wszystko z zawieszeniem jest w porządku. Jeśli po jednej stronie odstęp jest wyraźnie większy, możemy mieć pewność, że auto uczestniczyło w wypadku lub zostało bardzo mocno przeciążone na lewej lub prawej stronie.

Krok drugi – układ kierowniczy i zawieszenie

Kolejnym elementem oględzin podwozia samochodowego jest sprawdzenie układu kierowniczego. Podstawowa kontrola obejmuje skręcenie kierownicy maksymalnie w prawo, a potem maksymalnie w lewo. Jeśli tej operacji nie towarzyszą żadne nieprzyjemne dźwięki (piski czy wycie), wspomaganie kierownicy działa bez zarzutu.

Po sprawdzeniu układu kierowniczego czas na kontrolę przedniego zawieszenia. Należy skrupulatnie obejrzeć amortyzatory, czy nie ma na nich żadnych wycieków oraz śladów rdzy. Jeśli są, oznacza to, że w najbliższym czasie czekać nas będzie ich wymiana.

Jak wyglądają opony – czyli krok trzeci

O kondycji zawieszenia bardzo wiele powiedzieć mogą też opony. W tym przypadku warto większą uwagę zwrócić na to, jak opony się zużywają. Jeśli są wytarte równomiernie – oznacza to, że rama samochodu ma poprawną geometrię, a amortyzatory raczej działają bez zarzutu. Nierównomiernie zużyte opony mogą świadczyć o skrzywieniu ramy pojazdu, które może być następstwem wypadku drogowego lub o zużytych amortyzatorach.

Test amortyzatorów

Dobrym krokiem jest też podstawowa kontrola amortyzatorów. Aby ją przeprowadzić, wystarczy nacisnąć pojazd w miejscu, gdzie znajduje się zawieszenie (czyli w bagażniku lub przy masce). Po ugięciu i puszczeniu pojazdu, powinien wrócić on do położenia równowagi po około dwóch wahnięciach.

Powyższe punkty pozwalają na wstępne oględziny stanu technicznego podwozia samochodu. Aby mieć stuprocentową pewność, że podwozie jest w dobrym stanie, warto wybrać się do zaufanego mechanika lub do stacji diagnostycznej.

Można też zamówić pełny raport o stanie technicznym auta na stronie – Autotesto.pl

[Głosów:2    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Motoryzacja to moje życie! Od lat interesuje się samochodami, a od kilku ścigam się w amatorskich rajdach moją poczciwą czerwoną strzałą ;-)

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ