W Polsce ze względu na dziurawe drogi szczególnie podatne na uszkodzenia są zawieszenia aut. Gdy kierowcy nie dbają o nie, są narażeni na koszty naprawy sięgające od kilku do kilkunastu tysięcy, w zależności od typu podwozia.
Co powoduje szybsze zużywanie się zawieszenia?
Jazda po drogach pełnych dziur i nierówności może powodować przyspieszone zużywanie zawieszenia auta. Wyboje odpowiedzialne są również za zmiany w geometrii podwozia. Są one szczególne niebezpieczne ze względu na obniżanie właściwości jezdnych pojazdu i kosztowne – biorąc pod uwagę powstające ubytki w ogumieniu. W takim wypadku z wyprzedzeniem poleca się np. ustawienie geometrii w Norauto serwis.
Jak często wymieniać elementy podwozia?
Gdy auto porusza się po prostych drogach, zaleca się wymianę zawieszenia co 100 tysięcy kilometrów. Jeśli zaś samochód jeździ po ulicach wyboistych, pełnych dziur, zakup nowych części podwozia może okazać się konieczny już przy przejechanych 30 tysiącach kilometrów. Należy
jedna pamiętać o regularnym kontrolowaniu stanu zawieszenia.
Jakie elementy zawieszenia psują się jako pierwsze?
Największy wpływ na niszczenie się zawieszenia mają drgania. Powodują one niewielkie luzy między poszczególnymi elementami układu jezdnego, co dodatkowo przyspiesza jego zużycie. Jako pierwsze psują się mocowania stabilizatora, potem łączniki, końcówki drążków kierowniczych, sworznie, i tuleje wahaczy. Tylne zawieszenie zazwyczaj zużywa się wolniej, jednak jego naprawa może być kosztowna.
Kontrolowanie stanu zawieszenia
Stan amortyzatorów i wahaczy należy sprawdzać co 10 tysięcy kilometrów. Jest to koszt maksymalnie 50 złotych. Amortyzatory odpowiadają za stabilizowanie pojazdu podczas jazdy. Kontrolując ich stan warto pamiętać również o odbojach, które w sytuacjach kryzysowych je odciążają. Wahacze zaś są odpowiedzialne za przyczepność kół. Nieprawidłowo działające samoistnie skręcają kołami i obniżają sterowność auta.
Jak oszczędzać zawieszenie?
By ograniczyć do minimum zużywanie się zawieszenia, warto pamiętać o kilku zasadach:
– Unikaj dróg dziurawych – najlepsza jest profilaktyka. Dzięki temu oszczędzasz
zawieszenie.
– Jeśli poruszasz się drogą wyboistą, jedź powoli – gdy musisz jechać drogą, która jest mocno
dziurawa, jedź najwolniej jak się da.
– Jeździj na felgach stalowych – felgi aluminiowe są mniej wytrzymałe niż stalowe, przez co
całe zawieszenie jest bardziej podatne na uszkodzenia.
– Stosuj środki ochronne – na rynku jest mnóstwo preparatów pozwalających zakonserwować
gumy i tuleje wahaczy przed nadmierny zużyciem.
– Regularnie serwisuj auto – odwiedzając regularnie swojego mechanika możesz zapobiec
poważnym uszkodzeniom. Często wymiana samej tulei, może ustrzec cię przed późniejszą,
kosztowną wymianą wahacza.