Sprzęgło tarczowe ma na celu przeniesienie napędu z jednostki do skrzyni biegów, skąd następnie trafia na koła. Sprzęgło tarczowe posiada wiele zadań, z których najważniejsze to:
- połączenie skrzyni biegów z jednostką napędową,
- odłączanie napędu od jednostki np. gdy dochodzi do zmiany biegów,
- płynne ruszanie samochodu oraz płynna, pozbawiona szarpnięć zmiana biegów.
Sprzęgło tarczowe posiada na zewnątrz prostą budowę, z wewnątrz składa się ono jednak z wielu elementów. Dokonując podziału ze względu na funkcje danych elementów sprzęgła tarczowego wyróżnić możemy:
- Tarcze (dociskowa oraz oporowa),
- Elementy dociskowe (pokrywa sprzęgła, sprężyny dociskowe wraz z obejmami),
- mechanizmy wyłączające sprzęgło (dźwignia pedału, łożysko wyciskowe oraz dźwigienki)
Dokonując prostszego podziału wyróżnimy następujące elementy sprzęgła tarczowego:
- Łożysko,
- tarcza sprzęgła,
- koło zamachowe,
- tarcza dociskowa.
Tarcza sprzęgła stanowi najbardziej istotną część całego sprzęgła tarczowego. Tarcza zbudowana jest z tłumików drgań a także okładzin ciernych i mechanizmu wyciskowego, który pierwszy odpowiada na wciśnięcia sprzęgła.
Sprzęgło tarczowe działa w dwóch trybach pracy. Pierwszy z nich polega na wciśnięciu pedału sprzęgła, dzięki czemu możliwa jest między innymi zmiana przełożenia skrzyni biegów. Dzięki drugiemu trybowi polegającemu na zwolnieniu pedału sprzęgła dochodzi do przesunięcia tarczy dociskowe w kierunku koła zamachowego, dzięki czemu następuje obracanie się tarczy dociskowej w rytmie obrotów silnika. Sprzęgło tarczowe jest elementem ulegającym zużyciu wskutek eksploatacji samochodu i prędzej czy później następuje konieczność jego wymiany.
Kiedy sprzęgło tarczowe narażone jest na przedwczesne zużycie?
Jeżdżąc w agresywny, nazbyt dynamiczny sposób a także eksploatując samochód głównie w cyklu miejskim narażamy sprzęgło tarczowe na przedwczesne zużycie. W trakcie agresywnej jazdy dochodzi do dużych prędkości obrotowych wału korbowego jednostki, w takich warunkach zmiana przełożenia skrzyni biegów skutkuje nadmiernym zużyciem okładziny tarczy sprzęgłowej.
Dowiedz się więcej o budowie sprzęgła samochodowego na sprzeglo.com.pl
Czy zawsze należy wymieniać kompletny zestaw sprzęgła tarczowego?
Specjaliści zalecają wymianę kompletnego zestawu sprzęgła za każdym razem, gdy dochodzi do konieczności wymiany chociażby jednej jego części. Wynika to z faktu, iż wszystkie elementy sprzęgła tarczowego cechuje zbliżona trwałość. Decydując się na wymianę wyłącznie jednego, zużytego elementu narażamy się na szybkie zużycie kolejnej części a co za tym idzie dodatkowe, wysokie koszty robocizny. Wymiana sprzęgła jest dość kosztowną czynnością serwisową, wynika to z faktu iż jest czasochłonna i pracochłonna, często wymaga demontażu skrzyni biegów. Dlatego warto zawsze wymieniać kompletny zestaw sprzęgła, najlepiej wraz z kołem zamachowym lub dwumasowym. Ponadto zakup kompletnego, gotowego zestawu sprzęgła tarczowego jest rozwiązaniem uzasadnionym ekonomicznie – jest znacznie tańszy, niż kupowanie wszystkich jego elementów oddzielnie. Co istotne, kupując kompletny zestaw sprzęgła mamy gwarancję idealnego dopasowania wszystkich jego elementów.
Jak zaoszczędzić na wymianie sprzęgła tarczowego?
Wymiana zużytego sprzęgła jest jedną z najdroższych napraw wynikających z normalnego eksploatowania samochodu. Kierowcy poszukując sposobu na ograniczenie kosztów naprawy decydują się zakup używanych części lub regenerację zużytych, takie rozwiązanie jest jednak bardzo ryzykowne. Znacznie lepszym pomysłem jest samodzielny zakup wysokiej jakości kompletnego zestawu sprzęgła w dobrej cenie w renomowanym sklepie internetowym i samodzielne dostarczenie części do warsztatu. Serwisy często narzucają wysokie marże na montowane przez siebie podzespoły. Kupując samodzielnie kompletne sprzęgło zyskujemy wysokiej jakości części w korzystnej cenie, takie rozwiązanie odwdzięczy się znaczną trwałością naprawy.